'Risotto' d'ordi per sobreviure a un naufragi

"Lo próximo que había que considerar era cómo cocer el pan, y cómo lo prepararía una vez que tuviera el grano pues, para empezar, no tenía levadura. Con respecto a este punto, no había forma de resolver mi necesidad, de modo que dejé de preocuparme por ello. Sin embargo, me afligía mucho no tener un horno. Con el tiempo descubrí con un experimento una forma de hacerlo, de la siguiente manera: fabriqué algunas vasijas de barro muy anchas pero poco profundas, es decir, de unos dos pies de diámetro y no más de nueve pulgadas de profundidad. Las quemé en el fuego, como había hecho con las otras y las dejé aparte; cuando quería hornear pan, hacía un gran fuego sobre el hogar, que había cubierto con unas losas cuadradas que yo mismo hice y cocí, aunque en verdad no puedo decir que fuesen perfectamente cuadradas. 
Cuando la leña formaba un buen montón de brasas, las arrastraba hacia el hogar hasta cubrirlo entero y las dejaba ahí hasta que se calentaba bien. Luego retiraba las brasas, colocaba mi hogaza o mis hogazas y las tapaba con la vasija de barro, que rodeaba de carbones para mantener y avivar el fuego. De este modo, como en el mejor horno del mundo, horneaba mis hogazas de cebada y, en poco tiempo, me convertí en un auténtico maestro pastelero pues confeccionaba diversas tortas y budines de arroz, aunque no llegué a hacer tartas ya que no tenía con qué rellenarlas, si no era con carne de ave o de cabra. 
No es de sorprender que todas estas labores me tomaran casi todo el tercer año en la isla, pues debe notarse que en el intervalo tenía que ocuparme de mi nueva cosecha y de la labranza. Cosechaba el grano en la época del año adecuada, lo transportaba a casa lo mejor que podía y lo colocaba en espiga en grandes canastas hasta que llegaba el momento de desgranarlo, pues no tenía trillo ni lugar dónde trillar. 
Y ahora que, en efecto, mi provisión de grano aumentaba, quise realmente agrandar los graneros. Busqué un lugar para almacenarlo porque la cosecha había sido tan abundante que tenía unas veinte fanegas de cebada y otras tantas, o más, de arroz. Tanto que decidí entonces usarlos libremente puesto que hacía tiempo que se me había acabado el pan. También decidí ver cuánto necesitaba para un año y, así, sembrar sólo una vez.
En total, descubrí que cuarenta fanegas de cebada y arroz eran más de lo que podía consumir en un año y por tanto, decidí sembrar al año siguiente la misma cantidad que en el anterior, con la esperanza de que me bastase para hacer pan y demás. 
Mientras ocurría todo esto, pueden estar seguros de que, a menudo, mis pensamientos se perdían hacia la tierra que había visto desde el otro lado de la isla y no me faltaban deseos ocultos de estar allí, imaginando que, al ver el continente y una tierra poblada, encontraría la forma de salir adelante y finalmente daría con los medios para escapar." 
Daniel Defoe (2013). Robinson Crusoe. e-artnow (pàg. 154-155).

Aquest llibre d'aventures està basat en una història real. El personatge està inspirat en Alexander Selkirk, un mariner escocès que va haver de sobreviure quatre anys i quatre mesos en una illa del Pacífic i després d'aquesta etapa no es va acabar d'adaptar a la civilització.

Metàfores a banda, l'he triat perquè sobreviu gràcies als cereals, ordi i arròs, que conrea any rere any i que aprèn a cuinar per poder fer-se pa i altres menges. L'arròs el coneixem bastant en la nostra cultura, però l'ordi potser ens és més desconegut més enllà de ser ingredient del pa i de la cervesa. El vaig descobrir fa poc, en una recepta del llibre Jerusalén, de Yotam Ottolenghi, un dels meus cuiners preferits pel tractament que fa de les verdures i les herbes. És un plat que ja s'ha quedat per sempre a casa meva. Tasteu-lo i ja m'explicareu!

Risotto d'ordi amb formatge feta marinat

Ingredients (4 p.)

200 g d'ordi perlat
30 g de mantega (jo hi he posat oli, però a la recepta hi diu mantega i això va a gustos)
2 branques d'api
2 escalunyes
4 grans d'all (jo hi he posat 1 gra d'all i 3 o 4 alls tendres)
4 branques de farigola
1/2 cullerada de pebre vermell fumat
1 fulla de llorer
4 tires de pell de llimona
1 pessic de xili
400 g de tomàquet triturat en conserva
700 ml de brou vegetal
300 ml de passata (salsa de tomàquet concentrada)
300 g de formatge feta
Fulles d'orenga fresca
Oli d'oliva verge extra, sal

Esbandim bé l'ordi sota el raig de l'aixeta i el deixem escórrer.

Rentem i piquem l'api en trossos petits. Pelem, rentem i piquem les escalunyes. Pelem i piquem els alls.

En una cocotte, fonem la mantega i hi ofeguem l'api, la ceba i l'all. Quan estiguin estovats, hi afegim l'ordi, la farigola, el llorer, el xili, el tomàquet triturat, la passata, el brou i mitja cullerada de sal. Ho remenem bé i deixem que arrenqui el bull.

Quan comenci a bullir, abaixem el foc al mínim i ho deixem coure 45 minuts remenant sovint per evitar que s'enganxi al fons de la cocotte. Quan hagi passat aquest temps, l'ordi estarà cuit i tendre, i haurà absorbit la major part del líquid.

Mentre es cou el risotto, marinem el feta amb orenga i oli. Podem esmicolar-lo abans o després de marinar. Jo ho he provat de les dues maneres i l'ordre dels factors no altera el producte. Potser és més net si es fa abans, ja que encara no hi ha l'oli.

En Yotam Ottolenghi diu de marinar el feta amb llavors d'alcaravia o comí de prat. Primer es torren en una paella sense oli i després es trituren al morter. No dubto que deu ser deliciós, però jo no n'he trobat i us puc assegurar que el feta amb orenga i oli ja és prou bo.

Un cop cuit el risotto, el servim als plats i hi afegim el feta esmicolat al damunt. És un plat una mica fort, amb el xili, el pebre vermell, l'all, la llimona i el tomàquet, però té un gust excepcional.

Sofregim la ceba, els alls i l'api

Hi afegim l'ordi, la farigola, la llimona

Hi afegim els tomàquets, el xili, el llorer i el brou i ho deixem coure 45 minuts

Marinem el feta amb orenga i oli

Servim el risotto amb el feta marinat esmicolat per posar-lo al damunt del plat

La combinació de l'ordi tan tendre, amb el gust intens dels ingredients i la frescor del feta el fan un plat excepcional

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars