L'he descrit com un bunyol gegant, corbat, llis i buit

Eastcote

Pinner

Middlesex

20-2-51

Helene estimada,

Hi ha moltes maneres de fer-ho, però a la mamà i a mi ens sembla que aquesta és la que t'anirà millor per provar-ho. Posa una tassa de farina, un ou, mitja tassa de llet i un bon pessic de sal a dins d'un bol gros i remena-ho tot fins que agafi la consistència d'una nata espessa. Posa-ho a la nevera durant unes hores. (T'anirà millor fer-ho al matí.) Quan posis el rostit dins del forn, posa-hi també una plata addicional perquè s'escalfi. Mitja hora abans que el rostit estigui fet, tira una mica del greix del rostit a la plata, només per cobrir-ne el fons. La plata ha d'estar molt calenta. Ara tira-hi el púding, i el rostit i el púding estaran fets alhora.

No sé gaire com fer-ne una descripció a algú que no n'ha vist mai cap, però un bon púding Yorkshire ha de pujar molt i ha de quedar torrat i cruixent, i quan el tallis trobaràs que és buit per dins.

La RAF encara reté en Doug a Norfolk i guardem amb devoció les llaunes que ens vas enviar per Nadal fins que ell torni a casa; però, estimada, ja veuràs quina festa que farem quan ell hi sigui! Em sembla que no t'hauries de gastar els diners d'aquesta manera!

Me n'he d'anar volant i enviar-te això si vols tenir-ho pel sopar d'aniversari d'en Brian; digue'm si ha anat bé.

Petons,

CECILY

 

c. 95 Est, 14

25 de febrer de 1951

Estimada Cecily,

El púding Yorkshire és una cosa extraordinària, no tenim res que s'hi assembli, l'he descrit a no sé qui com una mena de bunyol gegant, corbat, llis i buit.

Fes el favor de no amoïnar-te pel que em costen els paquets de queviures, no sé si l'Overseas Asso. no en treu profit o no paga impostos de duanes o què, però són enormement barats; aquell paquet de Nadal sencer em va costar menys que el gall dindi que em vaig comprar per a mi. També tenen paquets exquisits amb coses com costelles de primera qualitat per rostir i cuixes de xai, però fins i tot això és tan barat comparat amb el que costa a les carnisseries que em dol no poder-ho enviar. M'ho passo tan bé amb el catàleg, l'estenc damunt la catifa i comento les virtuts relatives del Paquet 105 (conté-una-dotzena-d'ous-i-una-capsa-de-galetes) i el Paquet 217 B (dues-dotzenes-d'ous-i-CAP-galeta), odio els paquets amb dues dotzenes d'ous, ¿què fas amb només dos ous per emportar-te a casa? I en Brian diu que els que els que vénen en pols tenen gust de pega. Quin problema!

Un productor que es delecta amb les meves obres de teatre (però no prou per posar-les en escena) m'acaba de telefonar. Farà una sèrie de TV, ¿vull escriure per a la televisió? «Dos bitllets», ha dit amb indiferència, que traduït vol dir dos-cents dòlars. I jo que sóc una correctora de 40 dòlars la setmana! Baixo demà a fer-li una visita, creua els dits.

Et desitja el millor,

HELENE

Helene Hanff (2002). 84, Charing Cross Road (trad. Puri Gómez Casademont). Barcelona: Anagrama / Empúries (pàg. 28-29). 

Una història deliciosa, i no ho dic només pel púding de Yorkshire. És aquesta mena de llibres que t'arriben al cor i que fan que, malgrat que les circumstàncies siguin adverses, et sentis a gust amb la vida. Un cant a l'amor pels llibres, a l'amistat que pot sorgir en el moment i lloc més inesperats, i en les circumstàncies més estranyes, a la generositat i a l'agraïment. M'encanta. L'he llegit un munt de cops i estic segura que hi tornaré. I la pel·lícula també és una meravella.

En aquest estat d'eufòria, com podia resistir-me a fer un púding de Yorkshire? Si la Cecily fins i tot ens n'ha facilitat la recepta! No podia deixar passar l'oportunitat de fer-los i aquest diumenge vaig pensar a organitzar un autèntic Sunday roast. Però, és clar, el púding de Yorkshire tradicionalment es feia amb el suc del rostit amb el qual se servia com a acompanyament i així ajudava a completar l'àpat per un preu més econòmic. Jo volia tastar el púding en la seva versió tradicional, simplement regat amb el suc del rostit, i per això vaig fer un rosbif per a dos, però també en vaig fer una versió apta per a vegetarians, acompanyant-los amb una bona salsa de formatge.

Púding de Yorkshire

Ingredients (per a 10 púdings individuals)

4 ous

200 ml de llet

200 g de farina

Un pessic de sal

Oli d'oliva verge extra


En un bol gran, batem els ous. Hi afegim la llet i ho batem tot junt fins que quedi cremós. Hi afegim la farina tamisada i ho tornem a batre tot junt fins que no quedin grumolls.

Preescalfem el forn a 190º. Agafem un motlle per a magdalenes, hi afegim un dit d'oli d'oliva en cada forat. Posem el motlle al forn i deixem que s'escalfi durant 15 minuts. El traiem del forn, aboquem la massa en els motlles amb la gerra i el tornem a posar al forn 20-25 minuts.

El traiem del forn i el farcim amb el que vulguem. Com us deia, jo hi vaig abocar un rajolinet del mateix suc del rosbif, però a casa el van farcir amb una crema de formatge.


Ingredients del púding de Yorkshire: farina, llet i ous

Aboquem oli d'oliva verge extra en el motlle i l'escalfem al forn

Hi aboquem la massa i el tornem a posar al forn 20 minuts

Aquest rosbif va servir per recrear el Sunday roast

Es pot servir tot junt i regar-ho amb el suc del rosbif

Però també es pot farcir amb una bona crema de formatges

Comentaris

Entrades populars