Un trinxat per esbrinar un misteri

"Llegué al hotel President sobre las tres y cinco. Subí a la habitación, que tenía una impresionante vista a la montaña, ya con nieve, y bajé en seguida. Estaba hambriento. En recepción me dijeron que en el propio hotel había un restaurante de cocina casera. Efectivamente, El Trinxat –así se llamaba– tenía un agradable toque rústico. Acepté la sugerencia del maître y pedí el trinxat, el plato típico de la Cerdaña, elaborado con coles verdes, patatas y ajos, todo ello rehogado en la sartén, como si fuera una tortilla, hasta que adquiere un color dorado. 
–Además hay que ponerle una loncha de panceta bien frita por encima –apostilló mi interlocutor–. Está riquísimo, ya verá cómo le gusta. 
Para abrir boca pedí una ensalada de endivias con queso roquefort, y para beber, media botella de un vino francés de Cahors. El atento servicio se materializó inmediatamente en una tostada de pan de payés, acompañada de una mantequilla francesa exquisita. El vino llegó a la mesa a la temperatura precisa, hecho que me sorprendió, acostumbrado como estaba a que nuestros tintos fueran servidos siempre cuatro o cinco grados por encima de lo recomendable. La ensalada me pareció estupenda y el trinxat me entusiasmó con su delicada mezcla de poderosos sabores. Como extra llevaba unas diminutas judías blancas y, además del tocino, un trozo de butifarra negra de sabor extraordinario. Cuando el maître se acercó a preguntar si me había gustado, me volqué en elogios y le reconocí que hacía tiempo que no comía tan bien. Aproveché su amabilidad para preguntarle si el hotel París estaba cerca. Me dijo que sí, que podía ir caminando, y me explicó el mejor itinerario. Firmé la cuenta y, sin subir a la habitación, salí a la calle. Había nevado el lunes anterior y aún había algo de nieve en las cunetas." 
Carlos Abella (2011). Las cartas del miedo. Madrid: Eutelequia (pàg. 177).

Trinxat amb botifarra negra

Ingredients (4 p.)

4 patates grosses
1 col
6 grans d'all
1 botifarra negra
200 g de cansalada
Oli d'oliva verge extra, sal i pebre

Pelem les patates les rentem i les tallem a daus. Traiem les fulles exteriors de la col, la partim per la meitat, en traiem el tronxo blanc més gruixut i la rentem. Bullim la patata i col de la manera que en tinguem costum (amb l'olla normal, amb l'olla de pressió, al vapor...).

Mentrestant reservem 4 llenques de cansalada i la resta la tallem a tires. Traiem la pell de la botifarra negra i la tallem a rodanxes. Pelem els alls i els tallem a làmines fines. 

En una paella amb oli d'oliva daurem la cansalada i la botifarra negra. La reservem i en el mateix oli, hi enrossim els alls. Escorrem la verdura que teníem cuita (si cal, és clar, si s'ha cuit al vapor, no cal) i l'afegim a la mateixa paella juntament amb la cansalada i la botifarra negra. La saltegem mentre l'anem aixafant amb una cullera o una forquilla de fusta. Rectifiquem de sal i pebre i continuem aixafant, es tracta d'anar-ho trinxant tot fins que quedi ben integrat, d'aquí en ve el nom.

Se li pot donar forma de truita i daurar-la per totes dues bandes (com més patata i més oli tingui, més fàcil serà). Fregim les llenques de cansalada que teníem reservades o les torrem al forn, emplatem el trinxat, hi posem la llenca al damunt i el servim immediatament.

Després de menjar aquest plat, ja podem sortir a caminar per la neu, que no tindrem fred.

Comentaris

Entrades populars